وبلاگ

حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲

بنا به اعلام معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس تغییرات جدید آزمون کنکور از سال 1402، دروس عمومی از کنکور حذف خواهد شد و سوالات این آزمون تنها از درس های تخصصی خواهد بود. امروز در فیبوکا قصد داریم به بررسی حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ و تغییرات کنکور ۱۴۰۲ بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

حذف دروس عمومی کنکور

تغییرات ایجاد شده در آزمون، با حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲

همانطور که پیشتر گفته شد، معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲، عنوان کرد با توجه به حذف سوال های درس های عمومی و افزایش مدت زمان پاسخگویی به سوالات تخصصی، این امکان فراهم شده تا سوالات درس های تخصصی، عمیق تر طرح شوند.
ایشان در ادامه به تغییر دیگری در کنکور سراسری ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود اهمیت کنکور نیز تغییر خواهد کرد و این ضریب در مدت دو سال ۴۰ درصد و اهمیت نمرات امتحانات نهایی پایه های دوره دوم متوسطه به ۶۰ درصد خواهد رسید.
با حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ میزان تاثیر سوابق تحصیلی که شامل دروس اختصاصی و عمومی می باشد، تا ۶۰ درصد افزایش یافته و داوطلب صرفاً بر اساس آزمون پذیرفته نمی شود، بلکه بیشتر تاثیر سوابق تحصیلی می تواند به او کمک کند.
سهم سوابق تحصیلی در نمره کل از کنکور 1402 تا کنکور 1405 افزایش خواهد داشت و از 40 درصد در سال 1402 به 60 درصد در سال 1404 خواهد رسید. همچنین سوابق تحصیلی نیز به تدریج شامل تمام پایه های دوره دوم متوسطه خواهد بود و در کنکور 1402 تنها شامل دروس عمومی و تخصصی سال دوازدهم دانش آموزان است. در ادامه به صورت مختصر به تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور خواهیم پرداخت:
تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 1402: تاثیر قطعی نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم به میزان 40 درصد
تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 1403: تاثیر قطعی نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم به میزان 50 درصد
تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 1404: تاثیر قطعی نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد
تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 1405: تاثیر قطعی نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد

منظور از سوابق تحصیلی چیست؟

سوابق تحصیلی شامل نمرات نهایی سه سال آخر تحصیلی کنکور است. بنابراین نمرات دروس عمومی و اختصاصی سه سال آخر تحصیل داوطلب، تاثیر مستقیم در پذیرفته شدن و درصدهای کنکور دارد. زیرا با افزایش تاثیر سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد، میزان تاثیر نمرات سه سال آخر تحصیل داوطلبان بیشتر از تاثیر آزمون کنکور سراسری است.
در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که نمره کل آزمون اختصاصی و نمره کل سوابق تحصیلی، در پذیرش رشته های با آزمون دوره های روزانه پیام نور غیرانتفاعی نوبت دوم پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد، ملاک قرار می گیرد.

تاثیر حذف دروس عمومی در نتیجه کنکور

حذف دروس عمومی از کنکور 1402، قطعا منجر به ایجاد تغییراتی در برنامه ریزی درسی و آموزشی داوطلبان کنکور خواهد شد. تا سال 1401، کنکور یک آزمون مهارت محور بود، یعنی داوطلبان برای تست زدن نیاز به مهارت داشتند که لازمه آن شرکت در کلاس های تست زنی و صرف هزینه های بسیار بود.
همچنین کنکور آزمونی فراتر از کتاب های درسی بود و دانش آموزانی که در کلاس های کنکور شرکت می کردند، شانس بیشتری برای قبولی در کنکور داشتند.
با حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲، اهمیت کنکور را به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت و این مسئله به عادلانه تر شدن کنکور کمک خواهد کرد و همچنین سوالات کنکور بسمت استاندارد شدن حرکت می کند.
از این رو دانش آموزان باید برای کنکور 1402 به بعد، به این سه مورد توجه ویژه ای داشته باشند:
1. اهمیت درک مفهومی و عمیق مطالب کتاب های تخصصی دوره دوم متوسطه
2. افزایش مهارت تست زنی
3. افزایش نمرات امتحانات نهایی هر سه پایه دوره دوم متوسطه

تصویر حذف دروس عمومی از کنکور 1402

درک مفهومی و عمیق مطالب کتاب های تخصصی

سوال های کنکور از کتاب های درسی طراحی خواهد شد. هر تغییری که در کنکور 1402 و یا سال های بعد اعمال شود، باز هم سوالات از همین کتاب های درسی خواهد بود. پس دانش اموزانی که مطالب کتاب های درسی را به طور مفهومی و دقیق یاد بگیرند، نباید نگران تغییرات آتی کنکور باشند. هر تغییری که ایجاد شود، قطعا شامل کنکو و آزمون و سوال از کتاب درسی خواهد بود. پس دانش آموزان باید با مطالعه عمقی و مفهومی کتاب های تخصصی سه پایه دوره دوم متوسطه، بر تمام مفاهیم و مطالب مسلط باشند.
در موسسه آموزشی فیبوکا، تمام درس ها به صورت کلمه به کلمه و خط به خط کتاب درسی آموزش داده شده است. دانش آموزان با هر سطح علمی می توانند از صفر تا صد مطالب را یاد بگیرند. در بسیار از مباحث برای درک بهتر مطالب درسی و تکمیل کتاب ها، نکات تکمیلی و کمکی توسط اساتید تدریس شده است. لذا پیشنهاد می کنیم با مشاهده فیلم های رایگان کنکور تجربی فیبوکا، قدم های اول برای درک مفهومی مطالب کتاب های درس را بردارید. پیشنهاد می کنیم دانش آموزان پایه دوازدهم، آموزش رایگان پایه دوازدهم رو از دست ندهند و با استفاده از فیلم های آموزشی، زمان و هزینه های خود را مدیریت کنند.

افزایش مهارت تست زنی

اگر چه با تاثیر 60 درصدی سوابق تحصیلی در سال های آینده، سهم نتیجه کنکور در نمره کل به 40 درصد خواهد رسید، اما قطعا همین میزان هم می تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت دانش آموزان داشته باشد. لازمه موفقیت در آزمون کنکور و کسب نمره بالا، سرعت تست زنی و مهارت استفاده از دانشی که در مرحله قبل توضیح دادیم. دانش آموزان باید بتوانند مطالب آموزشی را که در سه سال یادگرفته اند را در ذهن خود سامان دهی نموده و با تکیه به این دانش و مهارت تست زنی، نمره قابل قبولی در آزمون کنکور کسب کنند.
در فیلم های آموزشی فیبوکا علاوه بر تدریس کامل کتاب درسی، برای درک بهتر مطالب و افزایش مهارت تست زنی دانش آموزان، در پایان هر مبحث آموزشی به حل و بررسی حالت های مختلف تست های آن مبحث پرداخته شده است. دانش آموزان پایه یازدهم می توانند با مشاهده آموزش رایگان پایه یازدهم با نمونه تدریس اساتید و حل تست ها بیشتر آشنا شوند.

در موسسه فیبوکا، تمام درس ها به صورت کلمه به کلمه و خط به خط کتاب درسی آموزش داده شده . دانش آموزان با هر سطح علمی می توانند از صفر تا صد مطالب را یاد بگیرند. 

پیشنهاد می کنیم با مشاهده فیلم های رایگان کنکور تجربی فیبوکا، قدم های اول برای درک مفهومی مطالب کتاب های درس را بردارید. 

با توجه به زمان باقی مانده تا اولین آزمون کنکور 1402، دانش آموزان پایه دوازدهم، می توانند با مشاهده فیلم های آموزش رایگان پایه دوازدهم، زمان و هزینه های خود را مدیریت کنند.

افزایش نمرات امتحانات نهایی

کلاس های کنکور برای همه داوطلبان و دانش آموزان در دسترس نمی باشد و تعداد محدودی از داوطلبان می توانند از این امکان استفاده کنند، زیرا این کلاسها معمولاً توسط بهترین معلمان و اساتید هر شهر برگزار می شود و شرکت در این کلاس ها بسیار وقت گیر و هزینه بر می باشد.
ما پیشنهاد میکنیم به جای شرکت در این کلاس ها، فیلم های آموزشی فیبوکا استفاده کنید، تا در منزل بتوانید به صورت عمقی و بسیار مفهومی مطالب را فرا بگیرید. با استفاده از فیلم های آموزشی فیبوکا، علاوه بر افزایش نمرات و معدل نهایی و کسب مهارت های تست زنی، در زمان و هزینه خود نیز صرفه جویی کرده و مطالب را آنگونه که باید به صورت عمقی یاد خواهید گرفت.
دانش آموزان پایه دهم می توانند از امسال با مشاهده آموزش رایگان پایه دهم در فیبوکا، به افزایش معدل امتحانات نهایی و موفقیت در کنکور 1405 خود کمک کنند.

جمع بندی

در مطلب فوق به صورت مفصل به بررسی حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ پرداختیم. گفتیم که با توجه به تغییرات کنکور، از سال ۱۴۰۲ دروس عمومی از کنکور حذف خواهند شد و تمرکز آزمون کنکور بر روی درس های تخصصی خواهد بود. با حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ اهمیت نتیجه آزمون کنکور به ۴۰ درصد کاهش می یابد و به عادلانه تر شدن کنکور کمک خواهد کرد. داوطلبان به جای شرکت در کلاسهای پرهزینه کنکور می توانند از فیلم های آموزشی فیبوکا استفاده کنند ، تا در منزل بتوانند مطالب را به صورت عمقی و مفهومی یاد بگیرند.

خرید فیلم آموزشی پایه دهم - کنکور 1402

خرید فیلم آموزشی پایه یازدهم - کنکور 1402

خرید فیلم آموزشی پایه دوازدهم - کنکور 1402

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید