فیلم آموزشی بهتر است یا کلاس حضوری؟

اگر فکر می کنید دیدن فیلم آموزشی کاملا شبیه به شرکت در کلاس حضوری می باشد و همان ویژگی ها، شرایط، بازده وکاربرد را دارد، شاید دارید اشتباه فکر می کنید و قضاوت شما اشتباه باشد. هر کدام از این روش های آموزشی معایب و مزایایی خودش را دارد و ما قصد نداریم به شما بگوییم کدام یک بهتر است، بلکه می خواهیم برخی ابهامات و یا برداشت های اشتباه را به گونه ای دیگر بررسی کنیم.

برای دانش آموزان که سال ها در مدارس و کلاس های تقویتی به صورت حضوری مطالب را آموخته اند، در ابتدا ممکن است یادگیری به روشی به غیر حضوری و مثلا استفاده از فیلم های آموزشی کمی سخت باشد.

اما در این مقاله قصد داریم به صورت کلی تر این موضع را بررسی نموده و ببینیم آیا شیوه‌ی یادگیری درس‌ها با استفاده از فیلم های آموزشی برای ما مناسب تر است یا کلاس حضوری

شیوع ویروس کرونا به همه نشان داد که هیچ چیز ثابت نیست و باید آمادگی برای پذیرفتن و تغییر روش های انجام کارها رو داشته باشیم. در دو سال گذشته مدارس و کلاس های حضوری یا تعطیل بودند یا شرایط ارائه کامل آموزش ها را نداشتند و ضعف در انتقال مفاهیم درسی به دانش آموزان صدمات جبران ناپذیری به پیکره آموزشی کشور ها داشت و مشخص نیست که در سال های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد!!!!

در کلاس حضوری می توانید از استاد سوال بپرسید؟

پرسیدن سوال از استاد

اولین چیزی که به ذهن شما میرسد این است که در کلاس حضوری دانش آموزان می‌توانند هر مشکل، سوال و یا ابهامی داشته باشند، مستقیم از معلم سوال خود را بپرسند.
و به نظر می‌رسد که این یک ویژگی بزرگ باشد!
اما واقعا به این صورت نیست.
در یک کلاس سی نفره، یک دانش آموز چه تعداد سوال می تواند از معلم بپرسد؟
در یک کلاس سی نفره اگه هر دانش‌آموز بخواهد یک سوال از مدرس بپرسد، آیا زمان کلاس به معلم و دانش آموز فرصت انجام این کار را می دهد؟
بیاید از یک جهت دیگه به این موضوع نگاه کنیم. خیلی از مواقع سوالی که توسط دوستان شما پرسیده می شود که از نظر شما خیلی واضح و ساده بوده و پاسخ سوال را می دانید و این پرسش و پاسخ ها تنها وقت شما رو تلف می کند.
یا بر عکس، سوالی که توسط دانش آموز دیگه پرسیده شده بسیار سخت بوده و شما فکر می کنید چرا دوست من سوالی مطرح نموده که برای من قابل درک نیست و اینگونه سوال ها و پرسش ها شما را تبدیل میکند به یک دانش‌آموز از پیش باخته.

چگونه در فیلم های آموزشی، مشکل پرسش و پاسخ های کلاس های حضوری رفع شده است؟

کلاس آموزشی

مدرسان فیلم های آموزشی با علم به این موضوع که دسترسی به دانش آموزان نداشته و نمی توانند به صورت مستقیم به سوال های پرسیده شده آنها پاسخ دهند، قبل از تهیه فیلم های آموزشی اقدام به طراحی مسیر آموزشی نموده و تمام سوال ها و ابهاماتی که می تواند برای هر دانش آموز ایجاد شود را در ذهن خود و سپس در متن سناریو آموزشی به گونه ای پیاده سازی و طراحی می کنند که در زمان ضبط فیلم ها به تمام سوال هایی که ممکن است توسط دانش آموزان پرسیده شود، پاسخ دهند.
البته باید به این نکته توجه داشت که سابقه و مهارت مدرس در سال های تدریس و تجربه برگزاری ساعت ها کلاس حضوری مدرسان با تجربه، به آنها کمک می کند تا سوال هایی که سال ها توسط دانش آموزان بارها و بارها در کلاس های حضوری از آنها پرسیده شده است را پیش از آنکه حتی توسط دانش آموز پرسیده شود، توضیح دهند.

چقدر زمان، انرژی و هزینه صرف ایاب و ذهاب کلاس های حضوری می کنید؟

یکی از پارامتر های مهم به خصوص برای دانش آموزان کنکوری، مدیریت زمان و استفاده بهینه از ساعت های قابل استفاده در روز می باشد. این زمان حتی در برخی شهرها روزانه به بیش از چند ساعت می رسد و علاوه بر هدر رفتن زمان، خستگی و هزینه های که برای شرکت در کلاس حضوری صرف شده نیز به آن اضافه می شود.

البته مواردی از قبیل:

  • شلوغی کلاس های حضوری
  • محیط و فضای نا مناسب فیزیکی کلاس ها
  • سرو صدای خیابان ها و فضای پیرامون آموزشگاه
  • مشکلات سیستم های گرمایشی و سرمایشی کلاس ها در فصل های مختلف
  • عدم امکان تطبیق ساعت کلاس ها با برنامه ریزی روزانه و ویژگی های شخصیتی هر دانش آموز و…

باعث می شوند که بعضا دانش آموزان با تمرکز و ذهن آزاد در کلاس ها حضور نداشته باشند.
در کلاس حضوری دانش آموز باید تمام زمان تدریس، با تمرکز و ذهن باز به مطالب توجه نمایند و مدرس نمی تواند وقفه ای در تدریس ایجاد کند. اما در فیلم های آموزشی دانش اموز می تواند هر زمان که خواست، فیلم را متوقف نموده و با انرژی و ذهن آزاد ادامه فیلم و تدریس را مشاهده کند.
اگر یک روز در کلاس حضوری شرکت نکنید، مدرس مطالب را دوباره برای شما تدریس نخواهد کرد، اما در فیلم های آموزشی می توانید به دفعات و هر زمان که خواستید آموزش ها را بارها و بارها مشاهده کنید.
در زمان مشاهده فیلم های آموزشی هر زمان که خسته شدید می توانید فیلم را متوقف نموده و ادامه تدریس را زمانی که آمادگی دارید مشاهده کنید.
اگر سوال یا مشکلی داشتید، اغلب موارد با بارها مشاهده می توانید پاسخ سوال خود را پیدا نموده و مشکلتان را رفع کنید.

برای مشاهده فیلم های رایگان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم بر روی لینک مربوطه کلیک کنید و با ویژگی های فیلم های آموزشی فیبوکا بیشتر آشنا شوید.

اما به هر حال علی‌رغم همه‌ی مطالب گفته شده، باز انتخاب با شماست. در این مقاله مطلقا قصد نداریم که اصرار کنیم کدام یک بهتر است، بلکه می خواهیم چالش ها و مشکلات هر کدام از روش ها را شفاف تر کنیم.
اگر شما تصمیم دارید از طریق محتواهای ویدیویی درس را یاد بگیرید، فیبوکا در کنار شما است. ما با همکاری اساتید با تجربه به بهترین شیوه ممکن مطالبی را تقدیم شما خواهیم کرد که نتیجه سال‌های سال سابقه تدریس در مدارس و آموزشگاه های مطرح کشور و برگزاری کلاس های کنکور و تقویتی متعدد می باشد.

مشاهده و خرید فیلم های آموزشی فیبوکا

برای مشاهده و خرید محصولات آموزشی فیبوکا، درس مورد نظر خود را انتخاب نمایید.